Konsten att Impuls shoppa



Så här mindre än 1 månad kvar till Julafton vet jag att många där ute i landet har lite smått panik då förmodligen 75% av Svenska folket inte köpt en enda sketen liten julklapp ännu. Det är bra tycker jag, ha panik, må dåligt, ligg sömnlös på nätterna & undra vad man ska köpa till Moster Agda. Börja morgonen med att kräkas!

Igentligen inte ett skit av det jag skrev nyss har med att göra av rubriken men jag skenar ju iväg en aning som vanligt när jag sätter igång.
 
Nu till det rubriken faktiskt ska handla om.

HUR DU KÄNNER IGEN EN IMPULS SHOPPARE.

1. Har oftast inte bara 1 kontokort utan 3-4 olika.
2. Kommer hem med 8 påsar istället för 1.
3. Drar hem helt onödiga påsar så som inköpt fisk hos den lokale fiskegubben vars på personen faktiskt är fisk allergiker.
4. Använder oftast "Men det var så billigt", "Jo men det här är bra att ha serru".
5. Har en välfylld garderob med prislapparna fortfarande på.

Oftast tros det vara den kvinnliga rollen som stämplas för impuls shopping men så är inte fallet kära medborgare.
Affärs branchen har skapat tillhåll för bägge könen i vårat vardags sammhälle. Kolla bara Elektronik, Spel och Teknik branchen. "Meeeen det säger väl sig självt kära DU! Jag måste ju ha" eller "SKA HA!" andra igenkännande meningar som "Spelar ingen roll!" eller "Hmmm..? Vi får nog vänta med matbordet tills nästa månad gumman, Pappa måste köpa nytt Playstation"

En impuls shoppare mår väldigt bra just när produkten är inköpt. Lite som en Narkotika missbrukare, sendan börjar kroppen sakta avta glädjen och det i 95% av fallen oftast börjar klia på kroppen. Det är där KRETID kommer in i bilden!
Med KREDIT kan impuls shopparen ägna sig åt shopping dagarna långa utan att känna någon oro för att lapparna ska ta slut i plånboken. Ett litet drag med Visa kortet och du kan med välbehag lämna butiken och inta nästa.
Svårare blir det när du står där och precis ska göra din betalning, åter med plastkortet i handen med en belåten min av lycka då du möts av, "Tyvärr vi tar inte kort."
Den klassiska impuls shopparen får panik och svarar med att helt enkelt skälla ut kassören, sedan lämnar butiken med hög ton nått i stil med "jävla amatörer, alla tar kort nu för tiden!". Vidare går impuls shopparen bra i gasen helst lite röd i ansiktet av all ilska till nästa affär och inriktar sig på kassan varpå personen frågar kassören "Ni tar kort här va?".  Och den onda cirkeln börjas om på nytt.

Ett typiskt sätt för impuls shopparen kan höras bland hyllorna lite överallt i detta land. Personen står där med tex. 2 st röda ljusstakar på Åhlens avdelning "Jul sortiment". Vi vet redan att shopparen kommer att köpa dessa 2 stakar det vi väntar på är att höra "ääääh va faan! ja tar 2 till, det kan va bra att ha om nån går sönder" där har shopparen fått sig själv att erkänna att det faktiskt kan vara bra att sitta på lite överlager. Alltså en ursäkt för att få köpa mer. Det är väldigt viktigt i impuls shopparens liv. Just ursäkter.

Lika dant med dom små godis skålarna framme vid kassa disken, varför köpa 1 Åre chokladbit för 5 kr när du kan köpa 5 bitar för 20 kr. Du har ju alltså precis gått plus 5 kr på detta köp. 

Så vad har vi lärt oss av detta?
Inte ett skit men visst är det härligt med shopping.
Ha en god jul & tveka inte på att köpa en extra produkt när du faktiskt står där i shopingcentret.

  

Kommentarer
Postat av: Mammii

Jag ser fram emot julklappsutdelningen, för jag förmodar att det var självupplevda saker du skrev om =) Å det där med ljusstakarna från Åhlens vore bra, att du köper 4 st alltså eftersom jag just har sabbat mina två fina, mycket dyra, stakar =(

Längtar efter dig.

Kram/Mammii

2008-11-28 @ 23:31:20
URL: http://ammiia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0